Fraude door phishing neemt toe

U ontvangt een e-mail die afkomstig lijkt van uw bank en waarmee u een nieuwe pas kunt aanvragen. Een bedrijf doet u een fantastisch aanbod of stuurt u zomaar een factuur. De kans is groot dat u een phishingmail heeft gekregen. Hoe wapent u zich daartegen?

Phising
Nieuws
Datum: 24-04-2019

Met een phishingmail hengelen oplichters naar uw persoons- of creditcardgegevens om u zo geld afhandig te maken. Hoewel er regelmatig voor gewaarschuwd wordt, zijn steeds meer mensen de dupe van deze praktijken. De schade door phishing is gestegen van 1,05 miljoen euro in 2017 naar 3,8 miljoen euro vorig jaar.

Professionele e-mails

Oplichters zijn succesvoller omdat zij steeds slimmer te werk gaan. Voorheen waren de e-mails vaak amateuristisch, zaten vol spelfouten en hadden geen persoonlijke aanhef. Daar trapte u natuurlijk niet in. Maar tegenwoordig is de kwaliteit van valse e-mails veel beter. De tekst is goed geschreven, de bedrijfsvormgeving is goed gekopieerd en in de aanhef staat uw naam. Dan is het een stuk lastiger om door te hebben dat u met phishing te maken heeft.

Herken de valse e-mail

Wanneer moet u een e-mail wantrouwen?
  • Als u de afzender niet kent of als u daar geen zakelijke relatie mee heeft.
  • Als u wordt gevraagd een attachment of link te openen om uw persoonlijke gegevens te controleren. Wantrouw links in e-mails van bedrijven altijd.
  • Als een attachments eindigt op .bat, .exe, .com, .cmd, .vbs.
  • Als er naar uw geheime beveiligingscodes zoals pincode en wachtwoord gevraagd wordt. Een bank of een bedrijf doet dat nooit.
  • Als u snel moet reageren omdat u anders een boete krijgt, een buitenkans misloopt of omdat anders uw rekening geblokkeerd wordt.
  • Als het adres van de afzender niet klopt. Zo gebruiken banken en bedrijven geen gratis mailboxen als Hotmail.com, Outlook.com of Gmail.com. Ook als het e-mailadres wel lijkt te kloppen, kijk dan nog eens goed. Soms wijkt het adres maar iets af van het origineel. Of het adres is heel lang, met allerlei extensies. U kunt de e-mail ook controleren bij de Fraudehelpdesk.
  • Als de e-mail veel spelfouten bevat, niet professioneel geschreven is en/of als aanhef heeft: geachte relatie of geachte klant.

WhatsApp en Facebook

Benadert een bekende u via WhatsApp of Facebook met de vraag of u geld naar hem of haar kunt overmaken? Ga daar niet klakkeloos op in, maar bel eerst met de betreffende persoon en check of het verhaal klopt. Twijfelt u of u de juiste persoon aan de lijn heeft? Vraag dan om informatie die alleen hij of zij kan kennen, zoals de voornaam van uw moeder.

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hecht veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.

Stel ons gerust uw vraag

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hecht veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.